NAVRCHOLU.cz
Skip to main content

Roušky, tolik potřebné roušky. Desítky olomouckých dobrovolníků šijí pro Charitu

By Publikováno 2. 4. 2020 Aktuality

Pojem „rouška“ se v poslední době stal jedním z nejvíce používaných slov. Jejich nedostatek spojený s akutní potřebností zapříčinil, že se mnozí z nás stali ze dne na den švadlenami, krejčími, ale i dobráckými rouškovými „pašeráky“. Roušky se už od počátku vyhlášení nouzového stavu ve velkém šijí a rozdávají i na půdě Charity Olomouc. Vyrobeno či získáno od dárců bylo k dnešnímu dni 4194 roušek. Jen nouzově otevřené okýnko v obchodě Dobrodruhá vydalo potřebným z řad veřejnosti během posledních pár dnů přes 200 kusů roušek.

Obchod Dobrodruhá na Wurmově 5 byl donedávna designovou prodejnou se zbožím z chráněných dílen nebo výběrovými kousky z druhé ruky. S příchodem karantény však musel, stejně jako všechny kamenné obchody, dočasně zavřít. Ne však na dlouho – vstupní dveře se týden po uzavření proměnily v malý výdejní pult, kam si kdokoliv, kdo potřebuje, může přijít pro roušky. „Zpravidla vydáváme 2 roušky pro jednu osobu, aby měla dotyčná osoba podle doporučených pokynů ústenky na střídání. Roušky poskytujeme zdarma, ale pokud chtějí lidé přispět dobrovolnou částkou, což si ve většině případů přejí, mohou svůj dar vhodit do kasičky,“ přibližuje Kateřina Steinerová, sociální pracovnice Charity Olomouc.

Dobrovolníci – klienti, švadlenky, skauti,

V prodejně U Samaritána na Wurmově 11 vznikla hned v pondělí po vyhlášení nouzového stavu improvizovaná šicí dílna, do níž se spolu s charitními pracovníky zapojilo 13 klientů z azylového domu, nocleháren a denního centra, aby v co nejkratším čase reagovali na nedostatek této tolik potřebné ochrany v sociálních službách. Hned v počáteční fázi se jim podařilo spolu s prvními dobrovolníky ušít přes sto roušek a vybavit tak pracovníky a klienty Charity Olomouc. „V současné chvíli fungujeme nejen jako šicí dílna ale i jako přípravna materiálu, který pak putuje k našim 30 dobrovolným švadlenkám, od kterých si roušky zase zpětně vyzvedáváme ušité a nabízíme je do služeb i veřejnosti,“ vysvětluje Kateřina Steinerová a dodává: „Obrovskou zásilku více než 1 500 kusů roušek jsme dnes obdrželi například od olomouckých skautů.“

Facebooková vlna solidary

„Dobré ráno, mám možnost dodat textilní roušky. Jde o 100% bavlnu a šila je kamarádka, ráda by je předala nebo je k vám nějak dostala. U některých jsou použité bavlněné šňůrky, u některých gumičky,“ píše pisatel Charitě ve facebookové zprávě. Obrovská vlna solidarity a pomoci, která se v Česku zvedla jak mezi firmami, tak jednotlivci, pomohla v počáteční fázi i Charitě Olomouc. Jen na sociálních sítích kontaktují v těchto dnech Charitu desítky lidí, kteří nezištně nabízí pomoc ve formě šití roušek, dodání materiálu či oprav šicích strojů.

„Okýnkem“ Dobrodruhé k potřebným

V klasickém režimu funguje prodejna Dobrodruhá jako charitní obchod, ve kterém zákazníci pořídí nejen designové zboží z chráněných dílen, ale i produkty od lokálních tvůrců a umělců. Každý kousek v prodejně má přesah a přispívá k dobré věci. Současné příjmové a výdejové „okýnko“ v Dobrodruhá slouží pro příjem roušek od všech dobrovolníků. Darované roušky pak putují do sociálních služeb, k seniorům a všem, kteří roušky potřebují, ale nemají si je kde pořídit.

Senioři, kteří si nemohou sami roušky v „okýnku“ vyzvednout, mají možnost si roušky objednat stejným způsobem jako nákup (e-mailem: nakupy@olomouc.charita.cz nebo telefonicky na číslech: 731 631 967, 604 226 834 a 604 293 003). Roušky pak do domácností doručí dobrovolníci a pracovníci Charity Olomouc.

Eva Štefková, Aneta Králová, Charita Olomouc