NAVRCHOLU.cz
Skip to main content

Restaurování vzácného gobelínu ze sbírek arcibiskupství se blíží ke konci

By Publikováno 16. 12. 2013 24 září, 2019 Aktuality

V Moravské gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí se po čtyřech letech dokončují restaurátorské práce na vzácném gobelínu nazvaném „Útěk do Egypta“, který pochází z mobiliáře Arcibiskupské rezidence v Olomouci a je řazen mezi špičky tkalcovského řemesla v uměleckých sbírkách ČR. První krátkou příležitostí ke zhlédnutí téměř dokončeného díla bude mít veřejnost dne 23. prosince 2013 v 17.00 hodin přímo v gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí, kde cenné dílo představí akademický malíř Jan Strýček.

Gobelín představuje apokryfní scénu z tematického cyklu útěku Svaté rodiny do Egypta. Panna Maria a Ježíšek jedou na oslíku a jsou doprovázení Josefem a dvěma anděly. Figurální výjev je zasazen do ideální zahradní krajiny s vodními nádržemi, zámkem a kolonádou. Gobelín je lemován bohatou dekorativní bordurou se stylizovanými květy, listy a doprovodnými atributy (toulec se šípy, píšťaly, svícny, centrální kabošon a další) na tmavohnědém pozadí.

Tento unikátní gobelín o rozměrech 340 x 435 cm byl utkán v Antverpách na konci 17. století. Gobelín „Útěk do Egypta“ je součástí souboru dvou dochovaných arcibiskupských gobelínů se společným tématem ze života Svaté rodiny. Druhý ze souboru nese název „Odpočinek na útěku do Egypta“ a byl také restaurován v gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí, a sice v letech 2008–2009. Soubor je pravděpodobně fragmentem nedochovaného rozsáhlejšího cyklu ze života Panny Marie.

Podle ředitele Moravské gobelínové manufaktury ve Valašském Meziříčí, akademického malíře Jana T. Strýčka, se jedná o dílo velmi vysoké kvality. Je také specifické tím, že při jeho výrobě bylo velmi citlivým způsobem pracováno s melírem, nebyly použity jen čisté tóny, kladené vedle sebe, ale rovněž technika vpíjení více barev, což působí velmi kontrastně a dodává celému dílu jakousi „živost a světelnou vibraci.“

Rozsáhlé restaurátorské práce byly nezbytné, protože gobelín se nacházel v havarijním stavu. Byl působením vlhka setřelý a hlavní kostra osnovných nití byla napadena moly. Hrozilo tak zborcení celého gobelínu. Ovšem barevnost díla se i do dnešního dne vzácně zachovala, jelikož v minulosti nedošlo k jejímu poškození nevhodným čištěním či jinými zásahy.

Od března roku 2010 se jeho renovaci věnuje několik restaurátorek gobelínky a očekává se, že by všechny práce měly být úplně dokončeny v první čtvrtině příštího roku 2014. Při restaurování bylo použito techniky neviditelné retuše, tedy doplnění chybějících osnovných nití a útků vlněnou a hedvábnou přízí s odpovídající barevností a dále dotkání děr a šliců. Bylo nutné ručně nabarvit více než 400 různých přízí za použití speciálních barviv, aby byla i do budoucna uchována stálost a jednotná barevnost díla. „Při restaurátorských pracích je nejdůležitější zachování původního charakteru gobelínu, tedy problémy spojené s restaurací gobelínů jsou úplně jiné než například u obrazů a nedají se paušalizovat. Je důležitá zodpovědnost, zkušenost ale také schopnost vcítit se do konkrétního problému s určitou vnímavostí a intuicí,“ dodává Strýček.

Realizace tohoto restaurátorského počinu byla možná za významné finanční pomoci Olomouckého kraje, Ministerstva kultury ČR a Statutárního města Olomouce. Finančně se na projektu dále značně podílelo také Muzeum umění v Olomouci – Arcidiecézní muzeum, které poskytlo i odborné vedení restaurátorského zásahu a zařadilo gobelín do svého výstavního programu na rok 2014 v Kroměříži a na rok 2015 v Olomouci. Kurátorkou výstavy bude PhDr. Simona Jemelková, která v současné době zpracovává také historické údaje. Díky tomuto projektu budou mít návštěvníci poprvé mimořádnou příležitost zhlédnout v Arcidiecézní muzeum Kroměříž od 6. června do 28. září 2014 veřejnosti doposud skrytý textilní skvost. Výstava bude pořádána u příležitosti dokončení náročné rekonstrukce Květné zahrady v Kroměříži, památky UNESCO. Gobelíny a Květnou zahradu spojují v pozadí hlavních gobelínových výjevů průhledy do renesančních či barokních zahrad. Výstava se tak dotkne i problematiky zahradního umění a na vybraných exponátech tuto důležitou součást životního stylu barokního člověka představí.

Alena Jemelková, oddělení památkové péče Arcibiskupství olomouckého